Vjerske sumnje i kriza

Započinjem ovaj blog potaknut osobnim razmišljanjima na temu vjere, osobito kršćanstva. Prije par godina, postao sam svjestan kako je religija i Crkva prilično uzdrmana i oslabljena. Na Zapadu crkve su prazne, prodaju se, nedostatak svećenika, totalna kriza, krah! Ta kriza se počela osjećati već od 60-tih godina i postajala sve veća. Ne vidi se “konsolidacija”, pomak, popravak tog stanja. Kao vjernik postavljao sam si to pitanje – kako i zašto se to događa? Kako to da je kod nas (Hrvatska) ipak relativno dobro. Ljudi vjeruju, idu na mise itd. Iz tog razloga sam najprije osjećao nešto kao recimo ponos, jer mi smo tako vjerni, a oni na Zapadu su “otpali” zbog materijalizma, hedonizma itd. Recimo, neko vrijeme sam se osjećao dobro, radi toga. Dakle, mislio sam najprije da smo mi “u redu”, a da oni “nisu u redu.”

Kasnije sam se pitao – a što ako je ipak možda obrnuto!? Možda su oni zapravo i u pravu? No kako sam imao dobre “temelje”, mislio sam da ne može biti tako – jer oni su se ipak iznevjerili – iz raznih razloga (materijalizam, blagostanje, mediji ne naklonjeni vjeri i crkvi itd.)

Ipak, s vremenom sam i sam zapao u krizu i vidio da se vrtim u krug. Da nema nikakvog napretka, promjena, onoga što sam očekivao i priželjkivao. Pa sam se počeo pitati – koliko to sve skupa ima smisla?
U početku vjeru nikad nisam dovodio u pitanje jer sam mislio da je ona “dar” i sve što je može dovesti u pitanje je opasno i može biti “pogubno”! Sve sumnje sam u temelju odbacivao, jer sam mislio da one dolaze od đavla itd. Kajao se, ispovijedao i tako u krug.

Međutim, nakon par godina, sve to skupa mi je dosadilo, pa sam počeo čitati stvari neke zanimljive stvari o vjeri iz nekog drugog kuta i pomalo uvidio da možda može biti tako, da je religija zapravo manipulacija. Naravno, vidio sam Zeitgaist, prije par godina. U početku sam bio šokiran – ali sam to potisnuo, pronašao neka tumačenja – kako i zašto. Da je to ciljano napravljeno, protiv Crkve, od masona, iluminata itd. Međutim, ispalo je da je taj film i protiv njih samih – pa onda, kako to!? Nije mi bilo jasno. Osim toga bilo u tom filmu i površnosti, jer su neke stvari prenapuhane (npr. da je Horus imao baš 12 učenika, propovijedao okolo i sl.) Makar je to bio stvarno šok za mene – ipak sam uspio to ignorirati. Kasnije sam ipak počeo čitati druge izvore, da vidim, nije li ipak tako, da je to sve izmanipulirano, izokrenuto, prenapuhano, iskonstruirano itd.

Bio sam svjestan da Crkva sve takve izvore smatra, da su od đavla (mislim inspirirana), no ipak sam ih počeo čitati – da vidim što ima za reći druga strana. Najprije sam čitao povijesne stvari o crkvi, (ne)djelima kroz povijest. Sve to sam manje više znao – ali sam i to nekako ignorirao, jer sam mislio da su onda bila takva vremena, da je Crkva u tome griješila, jer je u njoj i “ljudski element” koji je slab itd. ali da je danas ipak sasvim drugačije! Da je ona “svjetlo, učiteljica naroda” itd. Da njezina djela i misija dobra, plemenita, humanitarna, da se brine za ljude i “ljudsko spasenje”, da ih pouči i pokazuje ljudima “put u život.” Da je sve to bila samo ružna prošlost, ali da je bilo naravno i puno dobra koja je učinila kroz misije, kada bi narodima donijela “radosnu vijest”, da bi ih onda podizala i njihovu kulturu i civilizaciju na viši stupanj itd.

Čitajući takve stvari, vidio sam, prije svega u počecima, da je tu bilo svašta! A prije svega nasilja, spaljivanja, ubijanja, izopćavanja itd. Pa sam shvatio da je stvarno moglo biti tako kako kaže “druga strana”, da je Isusovo učenje koje je recimo ok. ona prisvojila i sve koji su mislili drukčije anatemizirala i “potukla”.
Jer pogotovo, od vremena, od kada je priznata i “ustoličena” u Rimu, nije mogla imati većih problema s neprijateljima, tj. s onima koji su mislili drukčije… Ne ulazeći dublje u to kako se je to povijesno odvijalo – ali uglavnom kršćanstvo i Crkva priznata od Rimskog Carstva – postala je službena religija istog carstva i time stekla moć!

Ovime ne želim ulaziti detaljnije u povijest (puno toga je opće poznato), ali možemo si zamisliti kako je to bilo u ono vrijeme – da se druga mišljenja nisu tolerirala, nego su bila “srezana u korjenu”! I tako smo dobili “jednu” crkvu (službenu) koja je puno toga posudila i pokrstila od tadašnjih još manje – više aktualnih religija. Kada je kršćanstvo priznato u Rimskom Carstvu, time je automatski preuzeto sve što je od raznih običaja do tada postojalo. To je činjenica da je crkva preuzele mnoge običaje iz tzv. poganstva i poganskih religija: Božić – pobjeda sunca, Uskrs (proljeće, pobjeda života nad smrću), Majka božja (božica Izida i druge “kraljice neba”), sveci zaštitnici (poganski bogovi “zaštitnici”), svisveti, dušni dan (halowen), dan sunca, sunday – dan gospodnji itd. Pa nazivi Isusa – sunce pravde, što su prije bili egipatski i drugi bogovi, bilo je tu i drugih mitova koji su ovdje ubačeni. Npr. začečeće od Djevice i rođenje, utjelovljenje božanstva – kojih je bilo i prije. Smrt i uskrsnuće, kojih je također bilo i prije u egipatskim i drugim istočnim religijama, učitelj i učenici – i prije je bilo raznih učitelja i učenika, sljedbenika (egipatska vjerovanja, mitraizam, te iz rimskog pantenona:  Isusovo rođenje 25. 12. (zimski solsticij), Marija – Izida, itd. Trenutno mi ne pada na pamet, ali ima puno toga iskorištenog iz onog vremena i uklopljenog u cijelu priču.

Uglavnom želim reći da sam shvatio da je Crkva pretvorila prvotno kršćanstvo u jednu čisto državnu religiju koju su svi morali prihvaćati i obdržavati njezine dogme i dekrete. Širenje takvog kršćanstva bilo je jednostavno. Dovoljno je bilo da vladar prihvati tu vjeru i odmah su se i podanici morali pokrstiti… I tako se je lijepo širila “sveta vjera Isusova” po svijetu! Ne znam kako su se proveli oni koji u to nisu htjeli povjerovati, ali možemo samo pretpostaviti… Tako je to bilo, otprilike – zna se kakva su bila vremena. Nije bilo tolerancije, u ono vrijeme – iako je to bilo možda baš zbog samog kršćanstva koje se je uvijek smatralo ekskluzivnim! Još stari rimljani su lako prihvaćali bogove drugih naroda i stavljali ih u svoj pantenon, nisu smatrali da su njihovi bogovi bolji od bogova drugih naroda! No Crkva to nije tolerirala, jer je samo jedan Bog – ostali su lažni bogovi, đavli ili tako nešto, pa je to trebalo ukinuti i zatrti!

No pojavio se drugi problem! Hereze! Jer, ljudi kao ljudi, uvijek se javio netko tko je mislio drukčije – a Crkva to nije trpila! Morali su svi isto misliti i vjerovati i to točno onako kako je propisano, kako je izglasano na crkvenim saborima. Jedni su se usuđivali misliti da Isus nije Bog, nego samo čovjek!? Drugi su rekli da je samo Bog, a da mu je tijelo bilo prividno, te da uopće nije bio čovjek. Pa o Duhu Svetom, pa o Trojstvu! Joj kako je to bilo komplicirano! Sve te hereze pobijati. Koliko je tu bilo posla i muke s tim! No, “sveti očevi” uspjeli su očuvati onu pravu, izvornu vjeru, jer su imali mandat od samog Krista i Duha Svetog! Sami jadni to ne bi mogli… Na osnovu tih peripetija, pitam se – jeli to Isus baš htio – da se ljudi radi njega tako “kolju” i svađaju!? Pa si mislim da je htio – trebao je to malo bolje organizirati, a ne prepustiti sve slučaju, ribarima, carinicima i sličnima. Mogao je barem nešto sam zapisati, jer kako je poznato znao je pisati! Mogao je barem nešto izdiktirati apostolima, a ne prepustiti da sami to sve pišu, što mi danas bi kao trebali vjerovati i to par sto godina kasnije, kad su evanđelja konačno napisana i dotjerana! Istina je da su oni to pisali po nadahnuću Svetoga Duha, ali ipak, tko nam to garantira!? Ah da, opet sveta crkva…

I tako, kad se sve to konsolidiralo, trebalo je nastaviti misijsku djelatnost po svijetu i svim narodima donositi Radosnu vijest!  Onda je već sve išlo glatko… Samo se pitam zašto nisu stigli dalje, nego su uspjeli osvojiti samo Europu! Amerika još nije bila otkrivena, Afrika nije bila zanimljiva, Azija je bila predaleko (iako kažu da je sv. Toma bio u Indiji… a možda je to samo legenda!?) A Isus je jasno rekao da svi narodi moraju postati njegovi učenici, svi moraju biti njegovi! I to je baš problem! Kako to da Crkva u tome nije uspjela, sve do danas!? A trebala je, prema riječima samoga Krista…

KOMENTARI (sa mojblog.hr):
Kršćanstvo što više proučavaš, to više shvaćaš da je prevara, a prva i najveća da je Isus jedinorođeni sin boga. Kako, pa Biblija je štampana u dvije milijarde primjeraka, kršćanstvo postoji već dvije tisuće godina…? He-he, pa izgleda da ljudi više vole biti prevareni, nego kad im se veli istina. To je ono – reci da me voliš, pa makar laži bile to…
val3, u 27. lipanj 2009 16:37:07

Crkvu čine nesavršeni ljudi, i izišla je iz tog mračnog doba svoga “puberteta”
da bi krenula prema onome što mora biti!
oblakneznanja, u 3. srpanj 2009 11:51:57

*Ovo ti nije neka prikladana usporedba. Jer to bi onda značilo da je pubertet trajao 1700 godina (ipak je to malo previše), pa je bila malo “nestašna”. Jer se radi o puno ozbiljnijim stvarima, preko kojih svi nekako olako prelaze. A crkva je sad dobra samo zato jer ne smije više pisnut, inače bi kao u islamskim zemljama diktirala pravila ponašanja – kao što i je nekad postavljala kraljeve i sl. Zamisli da danas Crkva radi tako nešto… Nezamislivo, jel!?
maximiliano, u 3. srpanj 2009 19:57:11

*Ali si svejedno dozvoljava malo previše upletanja u civilno društvo svojim komentiranjem koje je se savršeno ne tiče. Osim toga uvođenje vjeronauka u škole je bezobrazno i bezobzirno nametanje nečega na što po ustavu države nema pravo. I ne znam zašto joj država to dozvoljava jer se u Ustavu ljepo kaže da je republika hrvatska sekularna država. Osim toga, ako je vjeronauk već u školskim klupama, on nije i ne smije biti nametnut kao jedini izbor jer nisu sve civilne zajednice u hrvatskoj u katoličkoj vjeri. deelite, u 3. srpanj 2009 23:44:12

Odgovori

